Gaspadine.lt - receptai, patiekalai. Vėlykų receptai, margučiai. Lengvi, pigūs ir skanūs patiekalai. Marinavimas, konservavimas, džiovinimas. Atsiųskite savo receptą ir nuotraukas!

Brokoliai

Brokoliai
Brokoliai (Brassica botrytis, italica), tai žiedinių kopūstų porūšis. Valgomi žiedynai (galvutės) su 10—20 cm ilgio sultingais žiedynstiebiais. Dar vadinami šparaginiais kopūstais. Valgomi žali, virti, kepti, troškinti, konservuoti. Skonis ne blogesnis už žiedinių kopūstų, o vitamino C, karotino, mineralinių druskų brokoliuose yra daugiau. Dietinė daržovė. Žiedynas ir žiedynstiebiai intensyviai žali. Yra veislių, turinčių violetines, gelsvas, baltas galvutes. Derlius imamas praėjus 40—50 dienų nuo daigų pasodinimo. Galvutės turi būti ne mažesnio kaip 10 cm skersmens. Jos nupjaunamos prieš išsiskleidžiant žiedams. Vėliau iš lapų pažastyse esančių pumpurų susiformuoja šoniniai žiedynai, kuriuos galima nuimti kelis kartus. Brokolio vartojamos dalys yra koteliai ir žiedai. Tai žalios galvutės, sveriančios iki 300 g. Pervežant svarbu žiedynų nesuspausti. Pageltę brokoliai greičiausiai buvo per ilgai laikomi ir paseno, prarado vertingas medžiagas, o jų skonis tuomet būna karstelėjęs. Švieži brokolių lapai būna traškūs. Brokoliuose beveik penkiskart daugiau kalcio, negu žiediniuose kopūstuose. Tiems, kurie alergiški karvės pienui, kad būtų patekintas kalcio poreikis patartina vartototi brokolių. Karotino, geležies, vitamino C brokoliuose taip pat yra nemažai, tačiau mažai natrio, todėl ši daržovė labai tinka sutrikus inkstų veiklai. Brokolių kotuose yra daug seleno, kuris stiprina organizmo atsparumą. 100 g. brokolių yra apie 3,5 g baltymų, 0,2 g riebalų, 2,5 g angliavandenių, 3 g balastinių medžiagų. Brokolių struktūros dėka, jie lengvai suvirškinami ir įsisavinami, todėl labai tinka gydomiems žmonėms maistui. Brokoliai tinka ir debetikams, nes juose mažai angliavandenių. Brokoliai pagerina virškinimą, užkietėjus viduriams juos atlaisvina, stiprina širdį bei kraujotaką. Brokoliai palengvina menstuacijas. Brokolių ilgai virti negalima nes išgaruoja ir susinaikina mineralai ir vitaminai. Juos geriausia virti garuose arba tik apvirti. Žiedus patartina nupjauti su plonais koteliais, storą kotą – nulupti ir supjaustyti griežinėliais, kad išvirtų kartu su žiedais. Brokoliams geriau nenaudoti daug prieskonių, nes tai užmuš jų savitą aromatą ir skonį. Su brokoliais tinka citrinų sultys, truputis česnako, tarkuoto muskato riešuto, pakepinti kedrų riešutai. Žali žiedai dedami į salotas ir kitokius užkandžius, pavirti – kaip garnyras prie mėsos ar žuvies, pertrinti – į sriubas. Brokoliai taip pat skanųs pakepinti, jie tinka prie sūrio fondiu, rytietiškiems patiekalams, prie makaronų, į omletus.
Receptai su brokoliais >>